Hodnocení v naší škole

Naším cílem je vytvářet v dětech vlastní zájem o učení. Hodnocení proto vychází z jasných kritérií, je férové, motivující a doplněné o pravidelnou zpětnou vazbu. K hodnocení průběhu a výsledků žáků využíváme také bodový systém, který umožňuje férové a srozumitelné sledování pokroků.

Formy hodnocení

  • 1.–2. ročník – na vysvědčení je žákům uděleno slovní hodnocení, které se zaměřuje na jejich rozvoj a motivaci k dalšímu vzdělávání. Slovní hodnocení provádí třídní učitel.
  • 3.–9. ročník – žáci jsou hodnoceni klasifikací známkami.

Hodnoticí stupnice a převod bodového hodnocení

Klasifikace souhrnného prospěchu se provádí na konci pololetí a nemusí být přesným aritmetickým průměrem všech dílčích hodnocení.
Základem pro výslednou známku je průměr dosažených bodů z různých forem ověřování (ústní zkoušení, písemné práce, projekty apod.), přičemž se zohledňuje váha jednotlivých výstupů.

Součástí hodnocení je také samostatnost, zodpovědnost a aktivní přístup k výuce.

Získané body se převádí na známky podle následující stupnice:

  • 100–90 → výborně
  • 89–70 → chvalitebně
  • 69–50 → dobře
  • 49–26 → dostatečně
  • 25–0 → nedostatečně

V hraničních případech rozhoduje vyučující podle svého uvážení na základě přístupu žáka k výuce.

Žák neprospěl z daného předmětu, pokud jeho úspěšnost z tohoto předmětu klesne pod 25 bodů.


Kritéria, očekávané výstupy a portfolio žáka

Na začátku každého pololetí seznámí vyučující žáky s kritérii hodnocení a očekávanými výstupy v daném předmětu.

Do žákovského portfolia žáci ukládají:

  • kritéria hodnocení,
  • výstupy jednotlivých prací (testy, projekty, výukové plakáty, výkresy a další).

Portfolio je podkladem pro pravidelné konzultace (tripartity: žák – rodič – učitel) a celkové hodnocení žáka. Může mít podobu listinnou (desky) nebo digitální (Google učebna).


Průběžná zpětná vazba a sebehodnocení

Vedle vysvědčení dostávají žáci v průběhu pololetí zpětnou vazbu k ovládnutí učiva (obvykle po uzavření tematického celku). Ta může mít různou formu – bodové hodnocení, slovní vyjádření nebo ústní komentář.


Termíny souhrnných testů a zkoušení

Souhrnné testy a zkoušení (např. čtvrtletní, v délce celé vyučovací hodiny) vyučující ohlašují dopředu.

Pokud žák při ústním či písemném přezkoušení chybí a jeho absence trvá kratší dobu než jeden týden, náhradním termínem testu může být první následující hodina.

Výjimky (např. dlouhodobé onemocnění delší než jeden týden) se řeší individuálně.